Ürgüp
İlçesi – Merkez için “Tabela
ve Cephe Yönetmeliği”
Proje özeti
Meclis üyelerimize sunacağımız Tabela ve cephe yönetmelikle beraber, Ürgüp
merkezine düzen, estetik, homojenlik ve orantılık katmayı hedeflemekteyiz.
Sunacağımız Tabela ve cephe yönetmeliğin önemli hususlar arasında bunlar
bulunmaktadır:
·
İşletme
tabelasının uygulanacağı her binanın ritimlerine ve orantılarına uyacak şekilde
yapılması, ve kendi tasarımında bile orantılı olması (bu husus tabelanın
şekline, büyüklüğüne ve metin büklüğüne müdahale etmektedir),
·
Her işletme
başı sınırlı reklam amaçlı tabela, flama, duba, maskot, totem vb. gibi reklam
amaçlı unsurların kullanılması (bu husus kamu alanı kirliliğini ve mimari
yapıların işgal edilmesini önlemektedir),
·
Her kamu
alanına bakan reklam amaçlı unsurun uygun renk ve ışık rengi skalasında
kullanılması (bu husus sıra dışı, aralarında uyumsuz, çok renkli led
kullanımını önlemektedir),
·
İşletmelerin
cephelerinde işgalci unsurlara estetik çözüm bulunması, ör. Klima kutuların
arka cepheye alınması gibi (bu husus mimari yapıların sadeliğe ve mimari özelliklerine
kavuşmasını amaçlamaktadır).
Sunulmuş olan bu dört ana eksenler, Tabela ve cephe yönetmeliği’nin hem
tabelanın kendisini hem de işletme cephelerin ele almayı amaçladığını
göstermektedir. Ürgüp kentin reklam kirliliğine düzen verebilmek için, çok
faktörlü bir yaklaşım gerektirecektir.
Tabela ve cephe yönetmeliği iki dokümandan oluşacaktır: resmi yönetmelik
metni veillüstrasyonlu uygulama kitapçığından.
Uygulama kitapçığı, kentimizin iş sahiplerine yönelik Yönetmeliğin
açıklayıcı, sadeleştirilmiş ve anlaşılır bir versiyonu olarak sunulacaktır.
İşletme cephesi belli mimari unsurlardan
oluşmaktadır: vitrin, vitrin etrafı, tabela, kepenk sistemi, aydınlatma vb.. Bu
mimari unsurlar faaliyetin ana imajını, kimliğini ve kalitesini yansıtır. Bu
unsurların birine müdahale etmek, tüm bina yapısının estetik dengelerine
etkilemek demektir. İşletme cephesinin çevresine uyum sağlaması için kentin
farklı ölçeklerini göz önünde bulundurmalıdır: Mahalle, sokak ve bina ölçekleri.
Mahalle
İşletme cephesi mahallenin genel görseline ve ambiyansına uyum, kentsel
dokuyla devamlılık sağlamalıdır.
Örneğin: Mahalle az katlı ve taş evlerden oluşmaktaysa, yüksek katlı ve
tuğla kaplamalı bina uyum sağlamamaktadır.
Sokak
Sokağın karakteri dikey (parsellerin genişliğine göre) ve yatay (kat
yüksekliğine göre) ritimlerle tanımlanır. Vitrin düzeni ritimlere uyum sağlamalı
ve genel dengeyi bozmamalıdır.
Bina
İşletmenin cephesi bina yapısının ritmine uyum sağlamalıdır. Karşılık olarak
işletme, binanın mimari ritimlerinden faydalanmaktadır.
Örneğin: İlk işletmenin vitrini, üst katların pencere dağılımına uyum
sağlamak için giriş kapısının sağına ve soluna bölünmüştür. İkinci işletmenin
cephesi ise, üst katın pencerelerin başlangıç ve bitiş noktalarına hizalanmış
bir büyük vitrin ve bir kapıdan oluşmaktadır.
Ürgüp’te yer alan İşletmenin tüm unsurlarıyla mimari çevreye uyum
sağlamalarını teminen Tabela Yönetmeliği ve Cephe Yönetmeliği hazırlanacaktır.
1-
TABELA
YÖNETMELİĞİ
A-Genel Koşullar
Malzeme, font ve renk parametreleri her tabela çeşidine (vitrin üstü
tabela, kemer arası tabela, bayrak tabela, vs.) ortak parametrelerdir. İşçilikte
kaliteye dikkat edilecek (detaylar, eklemeler, ince doğramalar vb.) ve yapıya
zarar vermeyen uygulamalar benimsenecektir.
Tanıtım, ilan ve reklam elemanları birbirinin görüntüsüne engel olacak
şekilde yerleştirilemez.
Her işletmenin tüm tabela tiplerinden uygulamasına gerek yoktur. Ancak
Yalnızca işletmesine uygun olan tabelaları uygulayabilir.
Aşağıda belirtilen temel prensipler yönetmelikte detaylandırılacaktır.
Malzemeler
Ürgüp’ün kentsel dokusuna uygun görünen ve kullanımı tavsiye
edilen malzemeler ahşap, metal ve seramik gruplarıdır. Metal grubun içinde
ferforje, alüminyum veya corten (paslı çelik) gibi malzemeler kabul
edilmektedir. Ahşap grubun içinde çam, ceviz, dut ağacı gibi malzemeler kabul
edilmektedir. Ahşabın ton ve doku değişiklikleri işletme sahibin isteğine
bırakılmaktadır.
Kasabanın dokusuna uymayan ve kesinlikle kabul edilmeyen
malzemeler petrokimyasal grubundandır. Bunların arasında plastik, PVC, kompozit
malzeme(ahşap veya metal görünümlü olsa bile, ahşap desenli kompozit kaplama
hiçbir şekilde kabul edilmeyecektir).
Renkler
Kabul edilen renk tonları
Örneğin: Kiremit, turuncu, sarı, kahverengi, koyu yeşil, gri ve beyaz
tonlar:
Diğer renkler için, rengin doygunluğu (saturation) %50’yi geçmeme
koşuluyla, ve açıklığı (lightness) %0-30 arası (beyaza doğru) veya %70-100 arası
(siyaha doğru)bulunması koşuluyla kullanılabilir. Bu konuda reklamcınıza
danışmanız tavsiye edilir. Örnek renk skalası hazırlanacaktır.
Kabul edilmeyen renk tonu örnekleri
Doygunluğu %50’yi geçen renkler, patlak ve fosforlu renkler
reddedilecektir. Örnek renk skalası hazırlanacaktır.
Yazı fontları
Yazı fontları Sans Serif ve Serif yazı font gruplarından oluşabilir. El
yazısı (Script)fontlar kullanılabilir, fakat okunulurluğu yüksek olmalı. İki
font tipi bir araya getirilerek kombinasyonlar yapılabilir.
Kabul edilen yazı fontları örnekleri
Sans Serif (çentiksiz) font örnekleri.
Kabul edilmeyen font örnekleri
Okunurluğu düşük yazı fontları kabul edilmemektedir.
Dikkat!
Yılbaşı, bayram gibi özel günler ve arifelerinde bina ve işyerlerinde,
süresi 15 günü aşmamak şartı ile ışıklı veya ışıksız özel süslemeler ve tanıtım
yapılabilir. Bu süreçte,yanıp sönen ışıklar kabul edilmektedir.
B-Konumlandırma
I.
Vitrin üstü
tabela (bant tabela)
II.
Alın tahtası
ve kemer arası tabela
III.
Bayrak tabela
(fener tabela)
Tabelanın yukarıdaki
türlerine göre aşağıda belirtilen tabela alternatifleri standartlar
hazırlanacaktır.
IV.
Tabela
alternatifleri
Cephe üstü harf veya boya uygulaması
Giriş yanı tabela veya harf uygulaması
Branda saçağının üstüne uygulama
Cam giydirme
Dikkat!
Hem bant tabela hem vitrin giydirmesi aynı anda
kullanılabilecektir. Fakat, vitrin üstünde bant tabelası bulunuyorsa, cepheyi
boğmamak için cam giydirme çok ince olmalıdır.
2-
CEPHE
YÖNETMELİĞİ
Yapı cephelerini koruyamazsak estetik ve uygun
tabela kullanmanın hiçbir önemi kalmamaktadır. Müşterinin önce işletme yapısına,
cephesine, tabelasına bakıp daha sonra işletmeye girip girmeyeceğine karar
verdiğini unutmamak gerekmektedir. Bu nedenle, yönetmelikte cephe dikkate alınacaktır
ve estetik koşulları belirlenecektir.
Yönetmelikte, “cephe” ile kastedilen işletmenin
görünür cephesi olacaktır, yani binanın müşteri tarafından sokaktan görünen
kısmıdır. Bunun aksine, binanın kör cephesi estetik açıdan önemli olmayabilir.
Kör cephe kullanım açısından değerlendirilecektir (klima motorları, çöp
konteynerleri, vs. yerleştirmek için).
Aşağıda belirtilen temel prensipler yönetmelikte
detaylandırılacaktır.
I. Cephenin
genel estetik koşulları: Aşağıda belirtilen temel prensipler yönetmelikte
detaylandırılacaktır.
Kentsel doku ve binanın özgünlüğü
Kentin siluetini bozacak, doğal veya tarihi
çevrenin algılanmasını engelleyecek şekilde tanıtım uygulamaları konulamaz. Bu
nedenle, bina cephelerinde metal cephe giydirmeleri kullanılmayacaktır. Özgün
açıklıkların eski haline döndürülmesi hem işletme imajı hem de genel estetik
açıdan önem arz etmektedir.
Cephelerin yapının özgün mimarisini bozan uygunsuz
eklerden (reklam panoları, tanıtım tabelaları, tenteler, kablolar, klimalar,
vb.) arındırılması ve yapının mimari karakterini bozmayacak şekilde ekler
yapılması (tanıtım panosu, uygun tenteler, saklanmış tesisat vb.)
sağlanacaktır. İşleyen açıklıklara (pencere, kapı) tabela yerleştirilmeyecektir.
Malzemeler
Boyalı ya da natürel vernikli ahşap kapılar ve
ahşap çerçeveler, alüminyum kapı ve kapı pervazları, alüminyum pencere ve
alüminyum kaplamalı aksesuarlar kullanılması şiddetle önerilecektir. Mümkün
oldukça, PVC doğrama ve kapı pervazları kullanılmamalıdır.
II.
İşletme
vitrini ve vitrinin çevresi
A.Kepenk kullanımı
Kepenkler güvenlik sağlamak amacıyla
kullanılmaktadır, fakat estetik boyutu gözden kaçırılmamalı. Bu nedenle, işletme
cephesinin malzemelerini ve renklerini (ahşap sundurma, alüminyum doğrama, taş
cephe, vs.) gözetilerek en uygun kepenk seçilip uygulanmalıdır.
Ürgüp mimarisine göre, en uygun görünen renkler
kahverengi veya antrasit tonlarıdır.
Malzeme olarak da, geceleri işletmelerin
vitrinlerinin ve aydınlatmasının sokağı canlı tutması için, yarı şeffaf veya
örgülü demir kepenk tipleri tavsiye edilir. Perdesi komple opak olan, garaj tipi
olan kepenkler önerilmemektedir.
B. Klima motoru yerleştirme kuralları
Klima kutuları mümkün olduğunca kör cephelere
takılmalıdır. Görüntü kirliliği oluşturmaması adına kutuların dışına klima
gizleme kapağı yapılmalıdır. Klima gizleme kapağı renkleri cepheye uygun olarak
seçilmelidir. Klima kutuları yerden en az 230 cm yükseklikte olmalıdır. Klima
motorunu yerleştirmek için gerekli yüksekliğin sağlanamadığı mekanlarda mümkün
olan en yüksek konuma yerleştirilmelidir.
C. Branda kullanım kuralları
Brandalar kemersiz ve sundurmasız alanlarda
yerleştirilebilir.
Brandanın cepheye sabitlenecek kısmı, zemin katın
kat silmesini geçmemeli.
Branda cepheden en fazla 3 metre uzağa
açılmalıdır, saçak altı yüksekliği en az2.5 metre olmalıdır, ve saçak yükseliği
en fazla 0.5 metre olmalıdır. Brandanın ana rengi ve üstünde bulunan yazı rengi
çevrenin ahengini bozmayacak renkler olmalıdır.
D. Cephe aydınlatması
Cepheye sabitlenen aydınlatma elemanları, yukardan aşağıya ve aşağıdan yukarıya olarak ikiye ayrılır:
- Yukarıdan aşağıya yapılan ışıklandırmalarda
ışıklandırma açısı ışığın yere ulaştığı noktadan maksimum 50 cm uzaklıkta
olabilir. Işığın diğer yapılara ulaştığı ya da diğer yapıların ışıklandırma
sistemini bozduğu yerlerde bu mesafe aranmaz, daha düşük olması sağlanır.
- Aşağıdan yukarıya yapılan ışıklandırmalarda da
ışığın diğer binalara ulaşmaması ve diğer binaların sistemini bozmama şartı
aranır .
E. Diğer tip tabela ve reklam ilanlarının
detayları da yönetmelikte yer alacaktır.
Çatı reklamları
Kaldırım ve yol kenarı reklamları
Totem tipi tabelalar