Temenni Tepesi

Temenni Tepesi, Ürgüp ilçesinin merkezinde bulunur. deniz seviyesinden yaklaşık 1.140 metre yüksekliktedir. Ürgüp şehir merkezinden yaklaşık 80 metre yükseklikte; Ürgüp’ün neredeyse her tarafından görülebilen kaya yapılı bir tepedir. Güney, Batı ve doğuya bakan yamaçları yaklaşık 30 metrelik kaya duvardır. Teras şeklindeki tepenin altında bir seyir balkonuna çıkan yaklaşık 80-100 metrelik bir kayadan oyma tünel bulunur.

Temenni Tepesi tepede bulunan türbeye çaput bağlanıp dilek dilenmesi nedeniyle tepenin adı ” Temenni” olarak anılmaya başlanmıştır. Temenni Tepesi, antikçağ ve öncesinde kutsal bir tepe olarak kabul edilmiştir. Tepede bulunan pek çok taka mezar, insanların bu kutsal tepeye gömülmek için adeta yarıştıklarını göstermektedir. Taka mezarlar, kayaya biraz derince kazılır, en alta bir ölü gömülür, mezarın sağ ve sol yanlarında raf gibi ikişer mezar daha hazırlanır ve böylelikle aynı mezara 5 kişi gömülebilirdi.

Temenni Tepesi‘nde 2 adet kümbet bulunur. Tepeye girişte sağdaki mezarın yanında bulunan kümbet bir türbedir. Türbede Rükneddin (4.) Kılıçarslan‘ın, yanındaki mezarda da 3. Aleaddin Keykubat‘ın yattığı halk arasında rivayet edilse de bunlar doğru değildir.(2)

Türbe, Sultan Abdulmecid zamanında, 1857-58 yıllarında Muhammed Vecihi tarafından yaptırılmıştır. Türbenin kitabesi Ürgüp Müzesi’ndedir. Moğollarla savaşırken Ürgüp mağaralarına sığınmak isteyen 3. Aleaddin Keykubat, bir süreliğine Ürgüp’te yaşamıştı. Yüzyıllar sonra da olsa Ürgüplüler, Aleaddin Keykubat’a olan saygılarını ona temsili bir mezar yaparak yaşattılar. Temenni Tepesi'ndeki 4. Kılıçarslan'a Ait Olduğu İleri Sürülen Türbe Ve 3. Aleaddin Keykubat'a Ait Olduğu İleri Sürülen Mezar.

Tepenin ortasında bulunan kümbet ise, daha önceleri Ürgüp Tahsinağa Halk Kütüphanesi olarak kullanılmıştır. Bu kütüphane saraydan sürülen Tahsinağa tarafından 1855 yılında kurulmuştur. (2) Tahsinağa Ürgüplü değildir. Zamanla kümbetin kütüphane olarak yetersiz kalması üzerine Eşekli Kütüphaneci olarak bilinen Mustafa Güzelgöz‘ün çalışmaları sonucu kütüphane ilçe merkezine yapılan yeni binasına taşınmıştır.

Temenni Tepesi‘nin güney batıya bakan yamacında eskiden Aziz Yeorgios Kilisesi bulunurdu. Günümüzde kilisenin kaya oyma iç salonu halen durmakta; taştan yapılma ön cephesi ise bulunmamaktadır.

Ünlü Fransız gezgin Félix Marie Charles Texier, Ürgüp’ü ziyareti sırasında Temenni Tepesi’ne çıkarak Kadı Kalesi ve Yunak Mahallesi civarının resmini çizmiştir.

Temenni Tepesi, tarihte pek çok kez çökmüştür. 20. Yüzyıl başlarında ve 15 Kasım 1952 yılında 2 kez çöktüğü kayıtlara geçmiştir. (2) 6 Mart 2007 Tarihinde seyir balkonun bulunduğu tarafın sabah 05 sularında çökmesi sonucu, Temenni Tepesi’nin altında bulunan diskoteğin çalışanlarından 3 kişi hayatını kaybetmiştir.

Temenni Tepesi’nin yıkılma tehlikesi olan bölümleri Bayındırlık Ve İskan Bakanlığı’nın açtığı ihale ile ıslah edilmiştir. Temenni Tepesi‘nde halka açık bir özel çay bahçesi bulunmaktadır. Çay bahçesinin kapalı mekanında Ürgüp’ün tarihi fotoğraf sergisi bulunur. Temenni Tepesi, yükseltisi nedeniyle neredeyse yılın her günü rüzgarlı olması nedeniyle yazın serinlemek için çıkılabilecek bir tepedir. Tepeden neredeyse Ürgüp’ün tamamı görünür. Havanın açık olduğu günlerde Temenni Tepesi’nden Erciyes Dağı‘nı görmek mümkündür.

Kaynaklar:

1) Ürgüp Prokopi – Evangelia Balta Bir Zamanlar yayıncılık – İstanbul 2010

2) Ürgüp Tarihi – Osman Elmacı – Ürün Yayınları – Ankara 2008


 

TEMENNİ HILL:

Temenni Hill is in the center of the district of Ürgüp at an altitude of 1,140 meters from the sea level. It’s a rocky hill located at an altitude of nearly 80 meters from the city center of Ürgüp and it could be seen from almost everywhere in Ürgüp. Its slopes facing the southern, western and eastern sides are approximately 30-meter rock walls.

As the people make a wish by attaching a piece of rag at a tomb at the top of Temenni Hill, the place was started to be named as “Temenni” (referring to the word “wish” in Turkish). Temenni Hill has been considered as a holy hill during and before the ancient age. A great many of crate graveyards at the top show that people were almost competing with each other to be buried in that holy hill. The crate graveyards were carved a little deeply into rocks, a body was buried in the lowest part, two graves were prepared on the right and left sides of the grave like a shelf and thus it was possible to bury five bodies in the same grave. There are two domes at Temenni Hill. The dome next to the grave at the right side of the hill’s entrance is a tomb. The rumor has it that Rüknettin Kılıçarslan the 4th is buried in the tomb and Aleaddin Keykubat the 3rd is buried in the grave next to that, but this is not right. (2)

The tomb was built by Muhammed Vecihi in 1857-58, during the era of Sultan Abdulmecid. The tomb’s epitaph is at the Ürgüp Museum. Aleaddin Keykubat the 3rd wanted to take shelter in the caves of Ürgüp during his fight against the Mongols, and thus lived in Ürgüp for a while. The people from Ürgüp have maintained their respect for Aleaddin Keykubat by building a symbolic grave for him, though after hundreds of years. The tomb at Temenni Hill allegedly belongs to Kılıçarslan the 4th and the grave allegedly belongs to Aleaddin Keykubat the 3rd. The dome in the middle of the hill was previously used by Ürgüp Tahsin Agha Public Library. The library was built in 1855 by Tahsin Agha, who was relegated from the palace. (2) Tahsin Agha isn’t from Ürgüp. As the dome has remained insufficient as a library in the course of time, the library was moved to its new building constructed in the district center as a result of the work conducted by Mustafa Güzelgöz, who is known as the Eşekli Kütüphaneci (Librarian with the Donkey).

In the past, St. George’s Church was located at a slope facing the southwestern side of Temenni Hill. Today, the rock-carved inner hall of the church remains intact along with a stone façade.

Félix Marie Charles Texier, a well-known French traveler, has gone up to the top of Temenni Hill and drawn a picture of the surroundings of Kadı Castle and Yunak Neighborhoods.

There is a public tea garden at Temenni Hill. A historical photo exhibition that shows Ürgüp is exhibited in the enclosed space of the tea garden. Temenni Hill could be visited to cool off in winters, as it’s elevated and also windy almost every day of the year. It’s possible to see Ürgüp almost entirely from the top. One could see Mount Erciyes from Temenni Hill in clear weather.

Bibliography:
1) Ürgüp Prokopi: Evangelia Balta – Bir Zamanlar Publications – Istanbul 2010
2) History of Ürgüp – Osman Elmacı – Ürün Publications – Ankara 2008

Online İşlem Merkezi
Hava Durumu
Nöbetçi Eczane
Sinemada Bu Hafta
UMUDUN KIYISINDA

 

UMUDUN KIYISINDA

RAMAZAN AYI MÜNASEBETİYLE AKŞAM SİNEMA GÖSTERİMİ SAAT 21:30'A ALINMIŞTIR.


HER GÜN: 13:30 - 21:30

İLETİŞİM: 0384 341 49 39

 Özet ve Detaylar



 

 

 

HER GÜN

ÜRGÜP BELEDİYESİ SİNEMA SALONUNDA

13:30 - 21:30 SAATLERİNDE

 


 

GELECEK PROGRAM

 KAHRAMANLAR TAKIMI

2 HAZİRAN

 ÜRGÜP BELEDİYESİ SİNEMA SALONU

 0 384 341 49 39